חלוץ חינוכי - המכון לחינוך דמוקרטי

שם הפרויקט:

חלוץ חינוכי - המכון לחינוך דמוקרטי

 

תכנית "חלוץ חינוכי" מאתרת ומכשירה אנשי חינוך איכותיים לניהול ולתפקידי מנהיגות בבתי ספר בישראל. ייחודיות התוכנית היא בהכשרה המתבצעת בשני מישורים: הכשרה אקדמית מורחבת והכשרה מעשית בבתי ספר חלוציים, היינו בתי ספר הנמצאים בתהליך שינוי ומוכנים להפוך למגדלור של חדשנות חינוכית. מרבית בתי הספר הנדונים מצויים באזורים מוחלשים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל.
תהליך הכשרת החלוצים מקיים את תנאי הסף של משרד החינוך יחד עם תנאי תכנית "חלוץ חינוכי", ופועל במטרה להכשיר את החלוצים החינוכיים לניהול בית ספר תוך חמש שנים. במהלך הליך ההכשרה מקבלים החלוצים ליווי פדגוגי אישי וקבוצתי. החלוצים שמתקבלים לתכנית זוכים למלגת לימודים לסיום התואר הראשון והתואר השני.
בית ספר חלוצי מחויב לתהליך התפתחותי של חדשנות חינוכית, שייושם תוך שיתוף פעולה בין מנהל בית הספר, החלוצים החינוכיים וצוות בית הספר. המודל החדשני נבנה בכל בית ספר באופן ייחודי התואם את צרכיו ואופיו. עם זאת, עליו לענות על מספר עקרונות בסיסיים, כגון: סביבת עבודה לימודית, הרחבת אפשרויות הלמידה ושינוי מסגרות הכיתה. כחלק מתהליך השינוי הבית ספרי, גם תפקיד המורה בבית בספר משתנה, והוא משמש כחונך וכיועץ לתהליכי למידה ומהווה מתווך בין הילד לעולם הסובב אותו, תוך דגש הוא על תמיכה רגשית.
בית ספר חלוצי הוא בית ספר אינטגרטיבי בעל אוריינטציה חברתית-סביבתית, הפועל בפריפריה חברתית או גיאוגרפית ולכן ישאף לשמש מרכז קהילתי בשכונה בה הוא נמצא, לפעול בשעות אחר הצהריים, ולהוות מוקד משיכה לאוכלוסיות מגוונות בשכונה ומחוצה לה.

תכנית ג'פרא, עמותת אל עמאר

שם הפרויקט:

תכנית ג'פרא, עמותת אל עמאר

 
תכנית "ג'פרא" הינה מודל לתוכנית חינוכית-חברתית ייחודית להעצמה ופיתוח מנהיגות צעירה בין בוגרי תיכון (בגילאי 21-18) בחברה הערבית, בעלי הישגים בולטים בתחום החברתי ובעלי יכולות ללימודים גבוהים. ההעצמה נעשית באמצעות התנעתו של תהליך שמטרתו בירור וגיבוש ערכי והקניית כלים להפיכת חזון לפעולה ממשית. התכנית מציעה השתתפות בקבוצות למידה, העצמה, ומנהיגות; עבודה קהילתית, חונכות, הדרכה אישית וסיורים לימודיים. התכנית נמשכת במחזורים בני שנה, כאשר בכל מחזור משתתפים 20 חניכים. התכנית מתקיימת בגליל המערבי ומתמקדת ביישובים: אבו סנאן, ג'דיידה-מכר, כפר יסיף ושיח' דנון.

עד היום הפעיל הארגון "אבו ג'פרא" ארבעה מחזורים בסכנין ובכפרים הסובבים את העיר. הפעילות נעשית בשיתוף מוסדות העירייה, מחלקות החינוך והרווחה, ויחד עם ארגוני המגזר השלישי. הארגון מלווה את הבוגרים במסגרת "מועדון בוגרי ג'פרא".

המטרות המרכזיות של התכנית הן איתור מנהיגים פוטנציאלים, הצמחתם והכשרתם למימוש הפוטנציאל הטמון בהם, תוך כדי הכנתם לקראת יציאתם לעולם העבודה, עם השמת דגש על היערכות לקראת לימודים אקדמיים.

יזמות חברתית - המכללה האקדמית, תל אביב יפו

 

שם הפרויקט:
יזמות חברתית
 

המקום:
המכללה האקדמית, תל אביב יפו
 

המכללה האקדמית תל אביב-יפו הוקמה בשנת 1994 כפרי יוזמה משותפת של אוניברסיטת תל אביב, עיריית תל אביב-יפו והמועצה להשכלה גבוהה. מאז הקמתה, חרטה המכללה על דגלה סטנדרטים של רמת לימודים גבוהה, לצד שליחות חברתית ומחויבות לקהילה.

החלטתם של מייסדי המכללה להקים את הקמפוס ביפו, עיר הסובלת מקשיים חברתיים וכלכליים, הטילה על מנהליה את התפקיד לשמש מנוף לשינוי חברתי באזור.

המכללה מפעילה מספר פרויקטים חינוכיים וחברתיים ובשנת 2007 בתמיכתה המלאה של קרן רוטשילד קיסריה, חנכה את התכנית "יזמות חברתית".

התוכנית מתמקדת בנקודות החולשה המאפיינות קהילות מוחלשות - פאסיביות. חברים בקהילות אלו אינם מרבים לקחת יוזמה לתקן ולשפר את התנאים בקהילתם ולערער על המצב הקיים, דבר אשר מפחית את הסיכוי להיווצרות של שינוי חברתי. מטרת התוכנית היא לטפח ולעודד שינוי חברתי ויזמות חברתית מתוך הקהילה.

בתוכנית פועלות קבוצות מעורבות של יהודים וערבים, סטודנטים שנה א', כולם תושבי יפו ודרום תל-אביב. כל הסטודנטים לומדים במכללה במגוון תוכניות הלימוד הקיימות.

התוכנית הינה תלת שנתית אשר במסגרתה, במקביל לתוכנית הלימודים הרגילה, מקבלים הסטודנטים הכשרה ביזמות חברתית. הסטודנטים לומדים כיצד למפות את הקהילה שלהם, לזהות בעיות וקשיים, לתכנן וליישם פתרונות במיזמים החברתיים. אותם הם מקימים.

מספר אלמנטים הופכים את התוכנית לייחודית. ראשית, המיזמים אותם מקימים הסטודנטים נדרשים לפתור בעיה ממשית בקהילתם כאשר הצלחתם נמדדת על ידי בחינת השפעת המיזם על הקהילה. מעבר לכך, המיזם אינו תרגיל אקדמי אשר מסתיים עם סיום לימודיהם האקדמיים של הסטודנטים. אחד הקריטריונים להצלחתה של היוזמה היא המשכיות המיזם. כלומר, בטרם המיזם מאושר לתחילת פעילות, על הסטודנט להראות כיצד הוא מתכוון להמשיך במיזם מעבר לתקופת לימודיו.

התוכנית נמדדת באמצעות מספר המיזמים החשובים שפועלים בקהילה. המיזמים הקיימים בחרו להתמודד עם אתגרים כגון הצורך לחזק את ערך ההשכלה, בעיקר ההשכלה הגבוהה, הקושי של ילדי בית הספר היסודי לעבור לבית הספר התיכון, בורות טכנולוגית, הקושי של נשים במגזר הערבי לשלב בין הדרישות והנורמות במסגרת המשפחה המסורתית והשאיפה ללמוד לימודים אקדמיים ועוד.

מיתרים - מייסודו של הרב מלכיאור

שם הפרויקט:

מיתרים - רשת מוסדות חינוך המשלבים דתיים וחילוניים, מייסודו של הרב מלכיאור                  

 
דתיים וחילוניים בישראל מתחנכים בשני זרמים נפרדים. מצד אחד הציבור החילוני אינו נחשף כמעט לדת ולערכים יהודיים, וחי בתחושה שתחום זה "שייך לדתיים", ומצד שני הציבור הדתי מתחנך על פי דרך אחת ברורה שאין בילתה ונסגר בתוך הקהילה שלו.

לאחרונה אישרה מדינת ישראל הקמת זרם חינוכי נוסף, המשלב בין דתיים וחילוניים. על מנת להצליח בתהליך ולחזק את ערכי הסובלנות והנתינה אשר בבסיסו של העם היהודי, יש צורך בבניית מנהיגות צעירה, שתוביל את המהלך כולו. רשת "מיתרים" עונה על צורך זה ומקיימת רצף חינוכי המוביל לעתודת מנהיגות חינוכית-חברתית המורכבת מצעירים בוגרי מוסדות חינוך דתיים-חילוניים.

קרן רוטשילד קיסריה תומכת במסגרות קיימות בתיכון, לאחריו ובזמן הלימודים האקדמיים, תוך סיוע בהקמה של קהילת בוגרי מסגרות "מיתרים". הקרן מסייעת בתכניות ייחודיות בתיכון "אורט מיתרים" בלוד ובתיכון "ראות" בירושלים, במכינה קדם צבאית דתית-חילונית, בבית מדרש למנהיגות בגילה, במלגות לסטודנטים, ובהקמת קהילת בוגרי מסגרות "מיתרים".

הרחבת הפעילות של רשת "מיתרים", לצד בניית עתודה של צעירים מובילים, דתיים וחילוניים, המקדמים את הערכים ותפישת העולם עליה התחנכו, תוכל להביא לשינוי במערכת החינוך הישראלית, תוך חיזוק הקשר ליהדות ולמורשת, לערכי הסובלנות ולכבוד לאחר.

 

קו הזינוק - פיתוח מנהיגות מחויבת חברתית

שם הפרויקט:

קו הזינוק - פיתוח מנהיגות מחויבת חברתית

 

צמצום אי-שוויון ההזדמנויות והכשרת מנהיגות מוכוונת חזון - אלה שניים מן האתגרים המרכזיים, הניצבים בפני החברה הישראלית. עמותת "קו הזינוק" מתמודדת עם אתגרים אלה דרך הכשרת צעירים איכותיים מן הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, במודל עומק ראשון מסוגו בארץ. צעירי "קו הזינוק" משתתפים בתכנית מנהיגות הנמשכת עשר שנים - במהלך התיכון, השירות הצבאי והאקדמיה - ומאפשרת להם לתת ביטוי ודרור לכישרונותיהם החבויים, כל אחד בתחומו. התכנית מאפשרת לצעירים הנוטלים בה חלק לתרום תרומה משמעותית לקהילה ולהתפתח באופן אישי כמנהיגים עתידיים בכל תחום בו יבחרו.

"קו הזינוק" מציבה בפני בני הנוער הנבחרים את אתגר חייהם, ומספק להם כלים ותמיכה ארוכת טווח, הדרושים כדי להופכם למנהיגים החברתיים, הפוליטיים והעסקיים של המחר – דמויות מופת לבני גילם ולדורות הבאים.

"קו הזינוק" מאתרת בני נוער בעלי פוטנציאל גבוה ובונה קבוצת מנהיגות אזורית המורכבת ממגוון בני נוער המייצגים את יישובי האזור. מדי שנה נבחרים מבין אלפי תלמידים בכל אזור 20 התלמידים בעלי פוטנציאל המנהיגות הגבוה ביותר. בקבוצות הנבנות שולטת רב תרבותיות המאפשרת את הגיוון הדרוש להקמת קבוצות מנהיגות איכותיות ברחבי הארץ. ערכי המנהיגות ב"קו הזינוק" מבוססים על יושרה, מעורבות חברתית וחשיבה ארוכת טווח, אך יותר מכל - על רוח היוזמה פורצת הדרך.

במסגרת העמותה פעילים כיום כ-360 צעירים מ-44 יישובים ברחבי הארץ, אשר השפיעו עד היום, באמצעות המיזמים החברתיים שהקימו, על למעלה מ-60,000 איש.

מוזאיקה - התכנית לפיתוח מנהיגות חינוכית בין-דתית בירושלים

שם הפרויקט:

התכנית לפיתוח מנהיגות חינוכית בין-דתית בירושלים
 

המקום:

מרכז מוזאיקה בירושלים

מרכז מוזאיקה לשיתוף פעולה בין-דתית, ייסד בשנת 2004 תכנית חדשה לפיתוח מנהיגות חינוכית בין-דתית בירושלים, בתמיכתה של קרן רוטשילד קיסריה. מטרת העל שהציבו יוזמי התכנית הייתה הקמת קאדר של מנהיגי חינוך יהודים ומוסלמים, בעלי מחוייבות לזהותם הדתית, אשר יפעלו במשותף לחשיפת הצוות החינוכי והתלמידים לנרטיבים של הצד השני, בד בבד עם העמקת ההיכרות, ההבנה והתקשורת ביניהם בקרב קהילות ובתי הספר.
מטרות התכנית נגזרות מ"הצהרת אלכסנדריה" שקראה לפעול ליצירת אקלים חיובי לשיח בין העמים באמצעות המישור החינוכי, באופן מתמשך ורציף, לאור הנתק העמוק הקיים בין יהודים החיים במערב ירושלים ומוסלמים החיים במזרח העיר בכל תחומי החיים, לרבות כלכלה, חברה ורווחה, תרבות, וחינוך.
היות והחינוך הוא הזירה העיקרית שבה מתגבשות תפישות דת, תרבות וחברה, בחר מרכז מוזאיקה להכשיר אנשי חינוך שיפעלו כסוכני שינוי בקרב בתי הספר, לחשיפת תלמידים לעולם התרבותי, הערכי ולנרטיב ההיסטורי-לאומי של הצד השני. התכנית נועדה להעניק את הידע והכלים הדרושים להבנה הדדית של הרקע התרבותי והדתי של האחר, על פי המודל הרב ממדי שפיתח מרכז מוזאיקה, ולהתמודד עם תופעת החינוך לשנאה ולהתוויות שליליות כלפי האחר.
תכנית ירושלים למנהיגות חינוכית בין-דתית היא מסגרת ראשונה מסוגה המעניקה הזדמנות לשיח מובנה על בסיס מתמשך בין הציבור הדתי-לאומי היהודי לבין הציבור המוסלמי בירושלים, ויצירת המפגש בין מנהלי בתי ספר ומורים משני חלקי העיר, מהווה צעד יוצא דופן כשלעצמו.

צור קשר

קרן רוטשילד קיסריה

שדרות רוטשילד 104,

תל אביב
טלפון :+972 4 6174809

אימייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.